Techreuzen bestormen ontwikkelingslanden met uitgeklede apps

Techreuzen bestormen ontwikkelingslanden met uitgeklede apps

Facebook, YouTube en Twitter: het zijn apps die bijna iedereen op zijn telefoon heeft staan. Maar in India, Indonesië of de Filipijnen is dat anders. Met zogeheten lite apps willen de techbedrijven ook daar zoveel mogelijk gebruikers verleiden. Want échte groei moet van de opkomende economieën komen, zeggen analisten. 

Met versimpelde versies van hun apps willen bedrijven zoals Google en Facebook miljoenen gebruikers lokken die anders onbereikbaar zouden blijven. Deze uitgeklede apps nemen minder ruimte in beslag, gebruiken minder data en kunnen minder dan de volwaardige apps. 

“Het is een oplossing voor plekken waar mensen wonen met minder toegang tot goede mobiele netwerken, waar het datagebruik duurder is of minder geavanceerde smartphones worden gebruikt”, zegt analist Martin Garner van CCS Insight. 

Maar ook voor techbedrijven zijn lite apps een oplossing. Zij lopen tegen het punt van verzadiging aan: meer gebruikers in Europa of de VS zijn er haast niet. “De opkomende markten zijn een belangrijke bron van groei”, zegt Garner. 

Want hoe meer gebruikers, hoe meer advertenties. Een levensader voor bedrijven als Facebook en Google. 

Facebook als trendsetter

Facebook was een van de eerste bedrijven met zo’n app. Maar ook Google heeft een lite-variant van YouTube en ook Twitter heeft een uitgeklede variant. En streamingdienst Spotify kwam deze maand met zo’n app. Terwijl ook dating-app Tinder er momenteel aan werkt.

“Voor de lite apps zijn de kwalitatieve delen van de dienst eruit gehaald die juist het meeste data gebruiken. Of bijvoorbeeld de functies die heel veeleisend zijn voor de telefoon”, zegt Garner. 

De Chinese techreus Tencent lanceerde op dezelfde manier een lichtere versie van zijn populaire game PlayerUnknown’s Battlegrounds in India en Indonesië. Geen gek idee als je bedenkt dat het spel alleen al in juli 167 miljoen dollar opleverde.

‘Minder zwaar voor telefoon’

Facebook Lite laat bijvoorbeeld foto’s in een lagere resolutie zien. En YouTube Go-gebruikers kunnen ervoor kiezen om video’s standaard te streamen met een lagere beeldkwaliteit. 

Dat is een uitkomst voor bijvoorbeeld mensen met een databundel van 1 gigabyte. Want zij laten het wel uit hun hoofd om apps te openen die in no-time die bundel er doorheen jagen, bijvoorbeeld met reclamevideo’s of andere dataslurpende functies die hen niet direct iets opleveren. 

“Daarom hebben lite apps ook minder achtergrondactiviteit, als de app niet wordt gebruikt”, zegt Garner. En dat scheelt ook aanzienlijk in het belasten van de smartphone en het datagebruik.

Meer advertenties

Het uiteindelijke doel van de techreuzen laat zich raden. Meer mensen aan hun smartphone gekluisterd krijgen. “En meer geld verdienen door advertenties voor te schotelen”, zegt Garner. 

Laten we Facebook erbij pakken. Dat bedrijf boekt nu nog het gros van zijn omzet in Noord-Amerika en Europa. Een Facebook-gebruiker in de VS en Canada levert nu zo’n 30 dollar per kwartaal op, terwijl dat in Europa op 9,60 dollar uitkomt. In Azië en de rest van de wereld is dat 2,8 dollar en 1,9 dollar per kwartaal.

Potentie van Azië en Afrika

Bijna driekwart van de 2,3 miljard maandelijkse gebruikers komt niet uit Noord-Amerika of Europa (1,75 miljard). En het zijn vooral deze gebieden buiten de westerse markt waar de groei zit. Het laat zien dat er in potentie nog veel meer geld valt te verdienen in continenten zoals Azië, Afrika en andere gebieden. 

“De techbedrijven zetten de lite apps veelal in in gebieden waar het inkomen per hoofd van de bevolking nu nog veel lager is. Maar voor bedrijven als Facebook en Uber geldt: eerst gebruikers krijgen en later geld verdienen”, zegt Garner.

Het succes van de lite apps is duidelijk te zien aan het aantal downloads. In India is Facebook Lite meer dan 650 miljoen keer gedownload, schrijft CNBC. Daarmee is het de meest populaire lite app van dit moment.

‘Profiteren van vroeg toetreden’

Het is logisch dat de techreuzen zich storten op opkomende economieën zoals Indonesië, Brazilië en Afrikaanse landen, zegt Bart Bronnenberg, hoogleraar marketing aan de Tilburg University. 

“Ik kan me voorstellen dat ze ervan uitgaan dat ze kunnen profiteren van toetredingseffecten”, blikt hij vooruit op toekomstige voordelen. 

“De omzet per gebruiker is nu misschien nog laag, omdat het besteedbaar inkomen per capita ook laag is. Maar met een bepaalde groeivoet hoeft dat niet zo te blijven. Dat kan een motivatie zijn om vroeg in een markt te springen.”

Daar komt bij dat al die potentiële klanten bij elkaar wel heel interessant kunnen zijn, zegt analist Garner. “Ook mensen met een veel lager inkomen moeten boodschappen doen. Als je hen kunt bereiken met advertenties, is dat goed zakendoen.”

Voet aan de grond

Het is dus een kwestie van voet aan de grond krijgen, nu andere spelers daar nog niet groot zijn. 

“Je wil eerst zorgen dat die mensen je app gebruiken. Daarna kun je geld aan die gebruikers verdienen”, zegt hoogleraar Bronnenberg. “Voor de gebruikers daar geldt: als je eenmaal klant bent, blijf je dat een tijdje. Anders gezegd: als je vrienden er zitten, is het gek als je eruit gaat.”

En als de digitale-infrastructuur er beter wordt, komt het vliegwiel echt op gang. De lite apps kunnen in dat geval werken als een soort instapmodel voor de gebruikers, legt Garner uit. Daar kun je nu misschien nog niet evenveel geld mee verdienen, maar later dus wel. 

“Als je weinig data kunt gebruiken, wil je dat als gebruiker niet verspillen aan reclamevideo’s. Dat is een interessant dilemma. Maar op lange termijn, gaan mensen de volwaardige apps misschien wel gebruiken, met alle advertentiemogelijkheden van dien.”

 

Read More