Stockfoto’s worden inclusiever: weg van de stereotypen

Stockfoto’s worden inclusiever: weg van de stereotypen

3 april 2019

09:45

Stockfotoverkoper Shutterstock nodigt fotografen uit om foto’s aan te leveren van nieuwe stereotypes. Van handen schuddende zakenmannen naar getatoeëerde moeders en zoenende mannen.

Wie op Google Images zoekt naar een plaatje voor de Powerpoint komt bij veel woorden grote clichés tegen in beeld. Vaak van stockfotosites. Blije zakenmensen die elkaar de hand geven, blije stelletjes van man, vrouw en kind. Als we Instagram niet hadden, zouden we hier depressief van kunnen worden.

Maar stockfotosite Shutterstock wil op zoek naar nieuwe 21e eeuwse clichés. Mensen met overgewicht die hardlopen, gezinnen met twee papa’s of twee mama’s. De campagne wordt aangekondigd als “New Stereotypes Available“. Wat tegelijk een heerlijk zelfinzicht toont en een dapper statement is van een bedrijf dat met zijn aanbod voor elk type klant iets wil bieden. 

De nieuwe richting levert een mooie opdracht op voor fotografen om na te denken over de clichés van onze tijd: de smartphone-zombie, de fitgirl/boy op Instagram en de vertwijfelde Tinder-gebruiker?

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook

Met deze nieuwe app kun je geld verdienen met je Instagram-foto’s

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook

Tip: met deze Google-site verklein je snel foto’s

Miniatuurvoorbeeld

Lees ook

Handig: deze site verwijdert de achtergrond op je foto’s

 

Read More